WATER KINGDOM: HERNÉ AKVÁRIÁ OD ŠIKOVNÉHO NOVOVEŠŤANA

Áno, aj v dnešnom zdigitalizovanom svete sa stále tešia veľkej obľube spoločenské stolové hry, na ktoré sa nepozerá skrz monitor a neovládajú sa joystickom. Doma, na návšteve, na výlete, či v chate zaviatej snehom sa okolo stola vie zbehnúť rodina, alebo partia kamarátov, a zahrajú si spolu. Veď, kto by nepoznal monopoly, activity, scrabble, sázky a dostihy, šach, alebo legendárne človeče? Hrajú sa dodnes. A ľudia by si mali nájsť čas na hru, pretože tým posilňujú postreh, vnímavosť, logické myslenie, komunikáciu, vzťahy a trpezlivosť – aj keď sa nájdu prípady, kedy hráč od nervov zanadáva, zahodí kocku, potrhá herný plán, zlomí figúrku, alebo dôjde k hádke. Ale aj to k hre patrí. Emócie. Ale predovšetkým oddych a možnosť aspoň a chvíľu uniknúť z reality a od starostí.

Písal som už o mnohých šikovných ľuďoch z nášho regiónu a som rád, že ich tu máme toľko. Šikovných, talentovaných, ambicióznych, vynaliezavých, kreatívnych. Aj vďaka ním vznikajú mnohé umelecké diela, či už obrazy, sochy, hudba, literatúra, videá, ale aj oblečenie, handmade výrobky, vynálezy a značky, ktoré sa dostali ďaleko za hranice mesta, alebo štátu. Dúfam, že takýchto ľudí bude pribúdať a podelia sa s nami o svoje umenie a talent.

Maroš Butvin zo Spišskej Novej Vsi dostal v momente prvého nádychu do daru kreatívneho ducha, a tak okrem športu, či behania po vonku vymýšľal, špekuloval, tvoril. A kreativitu treba rozvíjať, aj keď prvé pokusy o niečo vlastné bývajú nemotorné. A tak, kým chlapci hrali vonku medzi panelákmi hokej, on stíhal aj kresliť na výkresy plány hier, ktoré mu kamaráti pomáhali testovať.

A aj keď po základke prišlo so strednou školou viac povinností a učenia, Maroš tvoril ďalej a okrem vízií spoločenských hier sa pustil do písania knihy, ktorú sa mu aj v neveľkom vydavateľstve podarilo vydať. A niečo takéto – pocit držať v ruke vlastnú vydanú knihu, posúva človeka vpred a dá mu to vietor do plachiet. Viem o čom hovorím.

No ako šiel čas, tak prichádzali aj povinnosti a na vymýšľanie hier akosi nebol čas. Až oveľa neskôr začal vymýšľať ďalšiu hru, ktorá však bola náročná na grafiku, počet dielov, pravidlá a testovanie. A tak po odchode do Nemecka sa Maroš rozhodol navrhnúť hru, ktorá bude ľahšia a jednoduchšia. Svoju oficiálnu prvotinu.

Myšlienku základného konceptu s herným mechanizmom bolo treba rozvíjať a nechať si vyrobiť  prototyp na otestovanie hry s inými ľuďmi, aby od nich Maroš zároveň získal spätnú väzbu, či má vôbec zmysel pokračovať. Pretože prvý prototyp ešte nemal vlastnú grafiku a obrázky boli iba stiahnuté z internetu. Šlo iba o test, ktorý ak by sa osvedčil, tak by sa pokračovalo vo výrobe komplet vlastných prvkov. A hra sa osvedčila.

Námetom hry boli prírodné živly a predpokladalo sa, že grafické spracovanie nebude náročné. Navyše kamaráti boli nadšení, že sa takto môžu podieľať na zrode novej spoločenskej hry, aj keď testovať hru iba v kruhu priateľov a známych nestačí. Bolo treba objektívnejšiu kritiku a pripomienky.

Postupom času sa myšlienka hry a herné mechaniky menili a výsledkom bola idea rodinnej spoločenskej hry, s námetom akváriových živočíchov. Následne prišla na rad vlastná grafika, ďalšie testovanie, doladenia kariet a pravidiel a hra sa blížila svojej finálnej verzii, aj keď cesta bola zdĺhavá, časovo náročná a zďaleka nie na konci.

Bolo treba vymyslieť, čo s hrou ďalej. Maroš teda oslovil nakladateľstvá, ktoré by mohli mať o hru záujem, no nakoľko je trh hrami presýtený, dostával zamietavé odpovede. Chcelo to nájsť inú cestu.

Náročná bola aj príprava na tlač a vyžadovalo si to ďalší kus práce – nastaviť každý jeden komponent na presný počet pixelov a funkčná časť komponentov musela byť vnútri bezpečnej zóny, čo znamenalo, že žiadna časť obrázka nesmela byť mimo tlačiarenskej/rezacej tolerancie.

Hru si Maroš nakoniec nechal vyrobiť v USA, pretože sa tam stretol s priateľským prostredím, skúsenosťami a vydavateľstvo vytlačené hry aj reálne predávalo. Vyrobená hra sa Marošovi dostala do rúk zhruba po mesiaci a bol to neopísateľný pocit. Prototyp stál 48 USD a doprava ďalších 25. Takáto suma však za zhmotnenie kreativity do kvalitne odvedenej práce stojí a v Maroš pripravuje ďalšie spoločenské hry.

Zdieľaj to