ĽUBOŠ ŠUCA O TOM, AKO JE TO S PRIVÁDZAČOM A OBCHVATOM

Tento článok nepíšeme ako kampaň politickému kandidátovi alebo nejakej politickej strane. Ide o informácie, ktoré by mohli ľudí zaujímať, pretože privádzač je dôležitou témou a zásadnou zmenou. Preto sme sa na to pýtali človeka, Novovešťana Ľuba Šucu, ktorý je priamo zainteresovaný do tejto problematiky.

Ľubo, prečo si sa chopil práve vybavovania privádzača, čo tomu predchádzalo a ako dlho trvalo vybavovanie?

Občanov Spišskej Novej Vsi trápia mnohé problémy. Hneď po voľbách, keď už bolo zrejmé, že naše hnutie Sme rodina získalo Ministerstvo dopravy a výstavby, som začal rozmýšľať ako pomôcť  nášmu regiónu. Takže celý tento proces začal asi v máji 2020.

Prečo sa to nepodarilo vybaviť predchodcom?

Netuším. Kedysi sa cesty stavali kadejako. Bez vízie a dlhodobých plánov. Po príchode našich a nehanbím sa povedať, že špičkových manažérov, sa dal výstavbám úplne nový kontext. Pán minister Andrej Doležal a štátny tajomník Jaroslav Kmeť usporiadali stavby nie podľa toho, kto koho pozná, ale podľa priorít. Každá stavba musí mať takzvanú CBA štúdiu – cost benefit analyses. Na základe tejto sa vypočíta návratnosť investícií. Privádzač pre SNV vyšiel ako vysoko návratný, preto hneď dostal zelenú z Ministerstva financií a UHP – útvar hodnoty za peniaze. NDS okamžite mohla začať s obstarávaním projektovej dokumentácie. hneď ako to bude, začne sa s verejným obstarávaním na zhotoviteľa. Všetky tieto procesy potrebujú svoj čas, ale verím, že v blízkej dobe sa dočkáme prvých prác.

Ako sa to podarilo tebe?

Stačilo chcieť. Nielen z mojej strany, ale bola aj ochota na ministerstve. Naštartovať vyššie spomínaná proces nebolo jednoduché. Mesiace strávené pri tomto projekte ale stáli za to. Vďaka nepatrí len mne, ale hlavne ochotným ľuďom na ministerstve, kde pochopili, že náš región si zaslúži pripojenie na diaľnicu.

Kto v SNV je priamo zainteresovaný do vybavovania privádzača a kto sa iba zviezol?

V SNV sa viacerí ľudia pokúšal niečo s touto problematikou urobiť. Neskromne však musím povedať, že všetky procesy sme naštartovali spolu so štátnym tajomníkom Jaroslavom Kmeťom a jeho tímom na čele s Ľubošom Ďuričom.

Sú ľudia, ktorí majú z privádzača obavy – aké mínusy to môže priniesť a čoho sa ľudia nemusia obávať?

Chápem obavy Harichovčanov o zvýšenú frekvenciu dopravy. No podľa výpočtov by sa mala zvýšiť v ich obci iba minimálne. Iné mínusy podľa mňa nie sú žiadne.

Naopak, aké plusy privádzač prinesie?

Čo sa týka plusov, tých je veľa. Rýchlejšie napojenie na diaľnicu, prilákanie investorov, zvýšenie cestovného ruchu a mohol by som pokračovať.

A čo často spomínaný obchvat?

Samozrejme, že moja iniciatíva nekonči iba pri privádzači. Mojim primárnym cieľom je kompletné prepojenie SNV a D1. Obchvat Harichoviec ale nedokážeme riešiť bez privádzača. všetko má svoju postupnosť a okamžite, ako to bude možné, začneme riešiť aj obchvat. Jednou nevýhodou je, že tento obchvat zatiaľ nespĺňa kritéria cesty prvej triedy, čiže nie je možné ho stavať ako privádzač cez NDS. Keďže pravdepodobná verzia bude cesta druhej triedy, bude realizátorom Košický samosprávny kraj. Už aj na tejto úrovni sme mali niekoľko stretnutí a čakáme na vyjadrenie KSK. Ja však dúfam, že ľady sa pohnú a čoskoro sa dočkáme ďalších skvelých správ.

Pin It on Pinterest

Share This