AJ TAKTO SA VEDIA SPRÁVAŤ GASTRO PREVÁDZKY V NAŠOM MESTE

Niektoré reštaurácie, bary, alebo kaviarne sa zlepšujú, vylepšujú, napredujú, no je škoda že mnohé podniky si nedokážu udržať svoj štandard a nasadenie, s akým začínali. Až si pripadám blbo, že som sa vôbec poniektorých zastával a dával im dobré hodnotenia.

Niečo ospevuješ, pošleš tam známych, alebo ideš s nimi a musíš sa hanbiť za to, že si ich tam vôbec vzal a rozprával im o danom podniku toľko superlatív. Ani stopa po tom, čím si bol nadšený a čím si ťa získali. A dobre viem, čo to všetko obnáša a ako by to malo vyzerať, pretože som taktiež vychodil hotelovku a tiež som pracoval v gastronómii, či už na Slovensku, alebo v zahraničí.

Je smutné vidieť, ako sa niekde zmenila kvalita obsluhy, hygiena, chuť a vzhľad jedla, ktoré zrazu chutí a vyzerá ináč, než ako si bol zvyknutý. Ako sa mení porcia a cena.

Je absurdné vidieť, keď sa hosť musí ospravedlniť čašníkovi za to, že si vôbec dovolil reklamovať spálenú pizzu, alebo nedopečené polosurové mäso a on iba kývne hlavou, namiesto toho, aby sa v mene reštaurácie ospravedlnil on. Aj keď to jedlo nepripravoval. Alebo keď čašník hosťovi zaúčtuje aj to, čo si neobjednal a čašník mu to priniesol omylom, následne vymenil za to, čo bolo v objednávke.

Keď musí hosť poučovať personál a odkázať kuchárovi v podniku, do ktorého chodil rád a bol zvyknutý na nejaký štandard, že burger sa nerobí tak, že sa na studenú žemľu položí ohriate mäso a naňho studený plátok syra, ktorý kuchár iba vybral z igelitového obalu. Následne to zasypať množstvom zvädnutej zeleniny a priložiť stvrdnuté hranolky, ktoré prešli už niekoľkonásobnou kremáciou.

Alebo keď prídem niekde, kde som bol už nespočetnekrát a medzi klady kuchyne patrila aj domáca tatarka a zrazu mi dávajú kúpenú hellmansku, alebo niečo iné. Alebo šľahačku v spreji, ktorú predtým robili poctivo. Rozdielna kvalita za rovnakú cenu. A vyhovárať sa, že majú nového kuchára? Kuchár by mal tieto základy ovládať a má byť oboznámený s jedálnym lístkom. Tiež keď som prišiel niekam variť, tak mi ukázali ako to robia oni, čo používajú a ako to má chutiť, vyzerať.

Personál veľakrát nemôže za to, že sa niekde stane chyba, no patrí sa ospravedlniť, ak je hosť slušný a prišiel využiť a zaplatiť za služby, ktoré oni ponúkajú a za ktoré berú plat.

A častá absurdnosť v našich reštauráciách? Prídete na denné menu, nie je ešte ani 14:00 a už majú “na výber” iba jedno jedlo, aj to už s inou prílohou, než aká je uvedená v ponuke. A keď si chcete objednať niečo iné, z normálneho jedálneho lístka, tak to nie je možné, pretože je ešte čas obedov z denného menu.

Ináč, neviem či ste postrehli, ale aj v našom meste prebehli každý rok hygienické kontroly reštaurácií a niektoré dopadli katastrofálne. Môžete si to dohľadať na internete, na webe dnes24, alebo v starších číslach Informátora. Dúfam, že dané prevádzky sa už polepšili, aj keď som nepostrehol, že by sa verejne svojim stálym hosťom ospravedlnili.

Šlo napríklad o:

  • porušovanie zásad pri skladovaní potravín a pri manipulácii s potravinami (iné ako mäso)
  • nedodržanie požiadaviek na technologické a pracovné postupy, miesta alebo operácie technologických a pracovných postupov a porušovanie zásad technológie výroby pokrmov a požiadaviek na zavedenie a trvalé uplatňovanie zásad systému HACCP (porušenie povinností podľa ust. § 26. ods. 4 písm. c) zák č. 355/2007 Z.z. a prílohy II, Kapitola II a Kapitola XI, Nar. (ES) č. 852/2004
  • nedodržanie požiadaviek na zamestnancov prevádzky
  • nedodržanie požiadaviek na osobnú hygienu a požiadaviek na zamestnancov prevádzky

Ak máme za služby v gastronómii platiť, tak by mali mať svoju úroveň, zodpovedajúcu kategórii prevádzky a jej štandardu, ktorý nastavila na začiatku. Aby nedochádzalo k zbytočnému sklamaniu a odchodom stálych zákazníkov kvôli lajdáctvu, ľahostajnosti, nepoctivosti, chamtivosti vedenia, alebo personálu. A ak má niekto inkasovať za produkt, alebo služby, tak nech stoja za tie peniaze.

Ľudia musia chodiť do práce a zarobiť na to, aby mohli míňať a stať sa zákazníkmi, klientmi, či hosťami. Aby mohli niekam sami, s partiou, alebo s rodinou ísť posedieť a najesť sa. Aby mohli podporiť aj gastronómiu, aj kultúru, aj verejnú dopravu, aj taxikárov a všetky ďalšie služby, ktorými by si ich poskytovatelia chceli zarobiť. Ale nemalo by to byť na úkor zákazníkov, ktorí im odovzdávajú svoje peniaze. Na úkor kvality a často hazardom so zdravím hostí.

Pin It on Pinterest

Share This