FINANČNÉ PORADENSTVO, MANIPULATÍVNY NÁTLAK A NÁBORY: ODBORNÍCI A “ODBORNÍCI”

Samozrejme, že aj poistenie, aj sporenie, aj investovanie je dobrá vec, ak tomu rozumiete, alebo vám pomáha niekto, kto sa fakt vyzná, ušije vám produkty na mieru podľa vašej situácie a potrieb. Niekto, kto nie je iba dobrým predajcom, ale ovláda aj technické veci, názvoslovia a sleduje trendy a novinky. Niekto, kto vie aký je rozdiel medzi investovaním a špekuláciou. Pretože už len kvôli inflácii je lepšie peniaze pravidelne investovať, ako ich tlačiť do ponožky, alebo zhromažďovať na bežnom účte v banke. Ale nie o tom som chcel, pretože je to veľmi obšírna téma. Zaujíma ma však niečo iné. Nie polemizovanie nad produktami a ktorý je dobrý, ktorý je zlý. Zaujímajú ma ľudia, ktorí tieto služby a produkty ponúkajú, alebo zháňajú k sebe spolupracovníkov.

S akým prístupom ste sa stretli a aké máte skúsenosti s finančnými poradcami, agentmi, maklérmi v Spišskej Novej Vsi? Zažili ste serióznosť a odbornosť, alebo niekoho, kto očierňoval konkurenciu, kradol im klientov a silou mocou vám chcel zmeniť existujúce zmluvy, lebo to vraj máte zle a on sa tomu rozumie najlepšie na svete? Pritom vám bolo jasné, že to chcel zmeniť iba kvôli provízii alebo vianočným odmenám a vôbec sa tomu nerozumie, aj keď s tým robí roky? Alebo ste zažili a máte poradcu, kto si pozrel vaše existujúce zmluvy od konkurencie a aj keď na vás nič nezarobil, tak vám neradil, aby ste to zmenili, ale uznal, že máte zmluvy nastavené dobre? Zažili ste fér prístup, alebo nátlak? Trpezlivé odpovede na vaše otázky, alebo nervozitu a vyhýbavosť? Podrobné informácie, alebo zamlčanie dôležitých vecí? Skrátka – oklamal vás niekto a máte naňho zlé srdce, alebo máte dobré skúsenosti? V týchto službách je totiž stále bitka o klientov a nie všetko je férové a čisté. Nie  všetko je pre blaho klienta, nie všetko je profesionálny prístup, nie všetko je pravda.

A čo ponúkanie astronomického zárobku, rozprávkovej kariéry, jedinečného vzdelávania? Pamätám si ten boom, keď po meste behali makléri a zháňali k sebe do štruktúry spolupracovníkov. Klasický multilevel/MLM, čo mimochodom nie je zlý systém a netreba si ho mýliť s lietadlom, pyramídou, či ponziho schémou, kde od ľudí ťahajú peniaze bez produktu, alebo prostredníctvom predraženého a nekvalitného produktu, sľubujú zárobok bez práce a to registráciou ďalších ľudí /z ich poplatkov/, nemajú žiadne školenia a trvanie je veľmi krátke. Okradnú ľudí a končia. Ale kto má nejaké finančné IQ a je rozhľadený, tak vie o čom je reč a aké sú tam rozdiely.

Pamätám si však, ako sa mnoho „šikovných“ špekulantov snažilo zneužiť naivitu, zúfalstvo a zlú finančnú situáciu ľudí v regióne, v ktorom bolo ťažké zohnať prácu a ponúkali im rozprávkové zárobky a kariéru. Ťahali ich na kadejaké mítingy, za ktoré museli platiť veľa peňazí – údajne za materiály, nútili ich do oblekov a rozprávali „gratulujem, teraz je z teba podnikateľ“ čím človeku dali falošný pocit dôležitosti, aj keď najbližšie mesiace zarobil maximálne na rodine a kamarátoch, ktorí aj tak po čase urobili storná. Poniektorí dokonca rozdávali za upísanie sa firme vyššie pozície. Bez práce, bez zásluhy. Opäť len kvôli pocitu dôležitosti. Ale poniektorým sa darilo, uchytili sa v tomto biznise, no s mnohými sa už nedá ani porozprávať, pretože ich prejav je motanicou motivačných kecov, bez vlastnej hlavy a úsudku.

Tí „skvelí“ manažéri sa vozili na pekných autách, nahodení do pekných oblekov, so zlatými hodinkami na ruke, no všetko to bolo iba divadielko. Pamätám si, ako do jednej z nemenovaných maklérskych firiem pred rokmi zlanárili aj mňa a hneď mi ponúkli tretiu pozíciu v kariére, aj keď som ešte nič neurobil. Chodilo sa na kadejaké prednášky a stretnutia  a na tých dôvernejších v užšom kruhu manažér hovoril, že ak chceme, aby pre nás niekto pracoval, musíme ľuďom hovoriť, že zarábame 150 tisíc korún mesačne. A ak chcú zarábať, nesmú brať ohľad na to, že má ich mama pohreb, alebo dieťa narodeniny. Všetko to boli životy a luxus na pôžičku. Za špekulácie. Všetko falošný lesk. Iba pár ľudí bolo naozaj šikovných a mali niečo svoje. A mnoho nespokojných a ukrivdených spolupracovníkov, alebo klientov sa s týmito firmami súdili a vyhrali. O týchto prípadoch sa ale mlčí a vedia o nich tí, ktorí boli priamo v centre diania.

A tak po meste behalo množstvo mladých ľudí v oblekoch, vygumovaných motivačnými kecami a ponúkali poistky a investovanie do fondov. Pozerali ľuďom do očí a sľubovali veľké výnosy. No o 20 rokov, keď tí ľudia zistia, že nezarobili na svojich účtoch nič, im už maklér, ktorý im zmluvu uzatvoril, do očí pozerať nebude.

„Bol som prítomný na mnohých školeniach, prednáškach, mítingoch, ktorých účelom bolo náborovať nových členov do štruktúr. Niekedy zo zvedavosti, inokedy zo záujmu. Vždy sa to všetko točí okolo slova úspech. Nejak im ale nikomu nedochádza, že úspech nie je podmienený bohatstvu a nadobúdaniu. Úspech je aj dokončiť umelecké dielo, úspech je vyliečiť sa z ťažkej choroby, úspech je splodiť potomka, úspech je dobehnúť na záchod a po ceste to nepustiť do gatí. Oni vám ale prezentujú lesk, peniaze, hotely, dovolenky, autá, domy, diamanty, kariéru, školenia, akadémiu, výhody, súťaže … . Je ľahké sa chytiť. Základ je, aby ste pochopili, že svoj čas využijete efektívne a správne jedine prácou s ich produktmi. Že vás práca na hlavný pracovný pomer brzdí v tom, aby ste dosahovali svoje ciele a automaticky berú, že cieľom všetkých ľudí je nekonečné bohatstvo. Po zaplatení rôznych registračných poplatkov, schovávajúcich sa za ceny za kadejaké školiace materiály sa vám začnú naplno venovať. Bohužiaľ nie kvôli dosahovaniu vašich cieľov, ale aby ste pomáhali dosahovať tie ich. Vtĺkajú vám do hláv rôzne predajné techniky, schopnosť argumentovať, absolvujete školenia rétoriky, kde vám nakážu, ako sa správne obliekať, ako rozprávať, intonovať, artikulovať, gestikulovať, ako sa správať. Jednoducho psychologický nátlak.

Navlečú vás do oblekov, dajú vám pocit dôležitosti, veľkoleposti a potencionálneho zbohatnutia. Povedia vám, že od tejto chvíle ste podnikatelia a podľa toho sa musíte aj správať. A tak začnete naháňať peniaze na úkor vzťahov, kamarátstiev, rodiny. Nad každým začnete vidieť krútiaci sa zlatý znak eura a každú debatu budete smerovať k naverbovaniu do biznisu, alebo k uzatvoreniu obchodu. 

Vsugerujú vám myšlienku, že podnikáte, ale definícia podnikania je vykonávanie obchodnej činnosti pod vlastným menom, za účelom dosahovania zisku. Lenže v tomto biznise nepredávate a neprezentujete svoj nápad, ani svoj produkt. Nie je to vaša myšlienka, ani vaše logo, ani váš systém. Nemáte kontrolu nad firmou, ani nad kolegami.

Poväčšine šlo o predaj exkluzívnych produktov finančných inštitúcií, zabalených do rôznych názvov a definícii, aby pôsobili dôležito a vzbudzovali dojem, že nie sú pre každého. Že každý, koho oslovíte, je ten vyvolený a nadobudne pocit dôležitosti a podstatnosti. Začnete ho nútiť do rušenia zmlúv, ktoré má, zhodíte a spochybníte inštitúcie, ktoré mu tie produkty vyhotovili a ponúknete mu najlepšiu variantu na trhu. Absolútny top, ktorý nikto iný neponúka a je vlastne šťastie, že vás tento človek stretol.

Po prečítaní mandátnej zmluvy, alebo zmluvy o obchodnom zastúpení som zistil, že v prípade, že o ich produktoch, praktikách a informáciách budem jednať s konkurenciou, alebo sa rozhodnem k nej prejst, zaplatím astronomickú pokutu. Suma, z ktorej by sa vám  zatočila hlava. A nie je to kvôli tomu, aby ochránili svoje know how, ale preto, aby ste nemali  možnosť porovnať si podobné produkty u ostatných inšitúcii. Možno by ste prišli na zaujímavé skutočnosti. Že možno nie sú až tak top na trhu.

Je na školiteľoch/motivátoroch, aby vám už od prvého mítingu úspešne gumovali mozog na štýl sekty, aby ste nikdy a nikde nepripustili, že by sa firma mýlila a v biznise bola akákoľvek chyba. Nepripustíte žiadne argumenty iných ľudí, ich spochybnenia a radšej z takýchto diskusií odídete, dokonca ste schopní ukončiť kamarátstva a vzťahy, pretože čo tí hlúpi ľudia o tom tak môžu asi vedieť.

Úlohou takýchto motivátorov je taktiež udržať vás v biznise aj keď sa vám nebude dariť a nebudete zarábať. Proste robiť čo najdlhšie, a to aj zadarmo. Úspech predsa musí raz prísť, len musíš vydržať. Chyba je len a len v tebe a je na tebe, kedy ju odstrániš.

O špinavosti týchto biznisov som sa presvedčil na vlastnej koži, aj ako pracovník, aj ako klient. Mnoho vecí som si preveril, overil a venoval sa im aj vo svojom voľnom čase a je to fakt hnus.

Jedna z mojich posledných skúseností súvisela s prácou pre nemenovanú pôžičkáreň. Nebankový subjekt, ktorý ochotne požičia ľuďom v núdzi, samozrejme za úrok. A z tých úrokov a podmienok sa mi riadne zatočila hlava. Všetky pôžičky sa dajú urobiť dvoma spôsobmi. Jeden je výhodný pre klienta, tým pádom nevýhodný pre obchodníka a jeho províziu, druhý spôsob je výrazne nevýhodný pre klienta, ale tým pádom výhodný pre obchodníka. Samozrejme, že som dostal radu poskytovať pôžičky čo najmenej výhodné klientovi. Pre istotu som ani nezačal a odišiel som. Ten 50 eurový vstupný poplatok „za materiály“ mi nestál za to, aby sa zo mňa stala zrúda.

A moje vtedajšie prvé stretnutie s „úspešným“ motivátorom, vraj kedysi najlepším v Európe?

Prišiel chlap na luxusnom aute, s výrazom šialenca v tvári, oháknutý do drahého obleku a suverénne rozprával, ako strašne napredujú a že ich úspech a pokrok sa nedá zastaviť. Že je to šialené tempo, ako veľa zarábajú, darí sa im a chodia na luxusné dovolenky. Že si už nevie predstaviť, aby robil niečo iné. Potom vošiel do kaviarne a nechal si zaliať vlastný čaj, pretože mal z toho stresu vážne žalúdočné problémy.  A mnohí ďalší majú podobné problémy, či už zdravotné, alebo rodinné, alebo sú tajne zadlžení. Tak aký úspech to je? Aká je cena za tento „úspech“? Zdieľať rôzne citáty známych osobností, zamerané na slovo „úspech“ , naháňajú ľudí a presviedčajú ľudí, že ich produkty sú tie top. Koho ale o tom vlastne presviedčajú?

Vedú obchodné pohovory a prednášky s predpokladom, že toto je už definitívny svet, kde sa všetko meria peniazmi a porovnáva majetkom, ale ľudia nie sú ešte natoľko hlúpi a ignorantskí. Povedia vám, že musíte ľuďom klamať o výške svojich príjmov, pretože ináč pre vás pracovať nebudú. Hrajú svoje divadelné role, ktorých súčasťou je úsmev klauna. Na jednej strane lesk, majetok, peniaze, zlaté karty a na druhej strane nedostatok času pre svoje rodiny, choroby, nevera, nedostatok priateľstiev a pochopenia.

Aký je toto úspech? Kde je ukrytá kvalita života? Kde má svoje miesto láska, rodina, čas, priateľstvo, porozumenie? Kde končí honba za peniazmi, bohatstvom, majetkom, postavením? Akú cenu má pravda, úprimnosť, zdravie? Kde je hranica medzi populizmom, naháňaním sa za peniazmi a skutočným záujmom o ľudí a ich potreby? Kde je to načúvanie ostatným?

Samozrejme, že som sa ale stretol veľakrát s férovým jednaním a so skutočnými odborníkmi, ktorí sú znalí svojho remeslal, vedia čo je skromnosť, férovosť a ľudský prístup.

Zdieľaj to